FYSIOTERAPIA

FYSIOTERAPIA LIIKKUMISEN JA TOIMINTAKYVYN EDISTÄJÄNÄ

Fysioterapia on toimintakyvyn ja liikkumisen ylläpitämistä ja edistämistä, sekä erilaisten vammojen ja kiputilojen ennaltaehkäisyä ja hoitamista. Fysioterapian keskeisimpänä tavoitteena on aktivoida kuntoutujaa omatoimiseen harjoitteluun ja terveyden edistämiseen yhdessä muiden terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa. Fysioterapia perustuu tutkittuun tietoon ja fysioterapeutti huomioi työssään eettisyyden ja terveydenhuoltoa koskevan lainsäädännön.

Fysioterapiaprosessi koostuu kuntoutujan haastattelusta, tutkimisesta ja testaamisesta, sekä yhdessä asiakkaan kanssa määritettyjen tavoitteiden laatimisesta. Tarkoin tehtyjen tutkimusten pohjalta voidaan muodostaa fysioterapeuttinen diagnoosi ja laatia tavoitteita tukeva fysioterapiasuunnitelma. Fysioterapiaan kuuluu myös mahdollisten apuvälineiden tarpeen kartoitus ja niiden käytön ohjaaminen, sekä manuaalinen terapia.

Yhdistän työssäni vahvan teoriatiedon tuomaa ammattitaitoa asiakkaan kuunteluun ja motivoivaan harjoitteluun jokaisen henkilökohtainen tilanne huomioiden. Pitkä kokemus hierojan työstä takaa hyvät manuaaliset taidot, joita hyödynnetään tarvittaessa muun terapian ohessa. Fysioterapia on aina prosessi, jossa kuntoutus lähtee asiakkaan tarpeista ja toiveista. Jatkuvalla kouluttautumisella pyritään takaamaan tuorein näyttöön perustuva tieto ja taidot, joilla auttaa jokaista asiakasta löytämään keinot terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.

Fysioterapeutti on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö ja kuntoutusalan ammattilainen. Terveydenhuollon toiminta on valvottua ja tästä vastaavat aluehallintovirastot ja VALVIRA.

FYSIOTERAPIASTA SAAT APUA ESIMERKIKSI:

• Jännityspäänsärkyyn ja huimaukseen
  • Kiertäjäkalvosinongelmiin ja muihin olkapään kiputiloihin
  • Lonkan alueen kiputiloihin, kuten nivelrikko ja bursiitti
  • Polvikipuihin
  • kuten osgood schlatter, hyppääjänpolvi ja juoksijanpolvi
  • Nilkan ja jalkaterän ongelmiin
  • Noidannuoleen ja muihin alaselkäkipuihin
  • Erityisesti lasten, nuorten ja aikuisten alaraajojen rasitusvammoihin